A fost să FIE o seară culturală japoneză

De ceva timp a început Festivalul Internațional al Educației la Iași și parcă tot orașul a prins viață. Nu vă spun cât de frumos este să vezi oameni interesați să ia parte la evenimente de cultură și educație, e ceva ce îți dă speranță că suntem în direcția bună.

De când urmăresc ce se întâmplă cu FIE, am descoperit că în tot amalgamul ăsta de evenimente frumoase s-a strecurat și o seară culturală japoneză… cred că știți ce a urmat. Am făcut pe agentul 007 cu investigațiile și urmăririle, iar ieri am făcut tot posibilul să mă aflu printre norocoșii pasionați de cultura japoneză (sau doar de o muzică bună).

Editura Adenium a făcut posibil acest eveniment și a invitat-o pe dna Hiroko Minakami pentru un minunat recital la pian, iar Asociația Româno-Japoneză Himawari a ajutat la înfrumusețarea serii.

Dar să încep cu… începutul. Cum am ajuns la Muzeul Unirii, am fost întâmpinată de fetele de la Himawari la intrare (și am primit și un cocor drăgut și roșu), iar când am vrut să intru în sală mare mi-a fost mirarea că era aproape plină (un motiv pentru care să mergeți mai devreme la evenimente). M-am bucurat să văd atât de multă lume (la fel și organizatorii, care nu se așteptau) și am găsit și un loc bun (aproape bun).

În deschidere, asociația Himawari a făcut o demonstrație de ceremonia ceaiului, apoi a început Călătoria muzicală în jurul lumii. Hiroko-san a interpretat melodii din repertoriul propriu, dar și melodii cunoscute, precum tango-ul argentinian sau Valurile Dunării. Recitalul a fost extraordinar și spun asta din toată inima. Pe parcursul lui, dna Hiroko a vorbit mai tot timpul în limba română (evident, una stâlcită și amuzantă) și a spus o poveste înaintea fiecărei melodii (m-a impresionat în mod special o melodie care a fost compusă în memoria unui român).

Ce era să uit să vă spun e că Hiroko-san este căsătorită cu poetul român Nicolae Sirius, iar fetița ei, Anna-Eugenia (18 ani, deși pare muuult mai mică), ne-a încântat cu o demonstrație de dans tradițional și ne-a recitat o piesă de teatru din folclorul japonez (cu măiestria unei adevărate actrițe – și viteza, de care toată lumea a fost uimită, chiar dacă nu înțelegeau mai nimic).

Pe parcursul recitalului, a mai fost o mică invitată (13 ani, mai exact), Diana Petcu, care a cântat două melodii la pian (eu le-am recunoscut din celebrul anime printre adolescenți, Naruto) și apoi ne-a demonstrat că are și o voce superbă, cântând melodia Sakura

În încheiere, și fetele de la Himawari au făcut o demonstrație de dans tradițional japonez, iar apoi au urmat câteva discursuri ale organizatorilor și gazdelor. Pot să spun că mi-a plăcut să aud de la domnul Grumăzescu puțin despre experiența lui cu Japonia și că mi-a plăcut urarea sa de la final: ”vă doresc să vizitați o țară în care și gunoiul este curat”. ^_^

Dar cum nimic din ce e frumos nu scapă și fără ceva urât (să-i spun așa), ce m-a deranjat a fost să văd (sau mai degrabă, să aud) că mulți dintre oameni de la care ai așteptări că au o anumită vârstă nu știu să se comporte. Au fost, și nu de puține ori, momente în care era zarvă și distrăgeau vizibil atenția, nemulțumind pe cei care au venit acolo cu drag. Un sfat (mult spus; mai degrabă o rugăminte) pentru această categorie de oameni: dacă nu sunteți cu adevărat interesați de un eveniment, nu veniți să vă plictisiți și să vorbiți ca la piață pentru că îi deranjați pe cei care chiar au venit din interes și își doresc să ia parte liniștiți la el! I-am apreciat pe cei care și-au dat seama de asta și s-au retras când era timpul.

În afară de asta, am să consider seara trecută un cadou de început de vacanță. Un cadou minunat!

Watashi wa totemo shiawasedesu! ^__^

Foto

Lasă un răspuns

