Cică artă

Pe mine mă enervează cuvântul artă dat oricărei mâzgălituri pusă în ramă. Pe bune, ce se înțelege prin niște linii colorate, date cu trafaletul în zig-zag pe o bucată de pânză și apoi puse în ramă? Pe lângă faptul că mai și strici săraca pânză, o numești artă modernă/contemporană sau alte bla bla-uri.

Nu e că sunt rea, dar cred în ideea că arta înseamnă frumos. Ceea ce văd trebuie să-mi inspire un sentiment de bine, ca să zic așa. Să stau să mă gândesc cât o fi muncit pictorul să facă tabloul respectiv și să apreciez că munca nu i-a fost în zadar. Iar dacă tot mă leg de timp, artiștii ăștia noi îmi dau impresia că fac un tablou în timp ce se uita la TV, de exemplu. Nu vreau să fiu radicală, desigur că sunt multe excepții care fac o treabă bună, dar uite că sunt și mulți care zic că au făcut o treabă excepțională și că tabloul lor are o viziune aparte (în capul lor), iar pentru asta mai cer și o căruță de bani pe el, doar pentru că și-au format un brand (iar lumea naivă cumpără că deh, e de firmă).

Chiar recent am văzut la televizor o emisiune în care o cucoană cu bani (pupăză, ca să folosesc expresia unui profesor de al meu) și-a cumpărat un tablou de la nu știu ce pictor cunoscut de prin America și a dat 1 milion de euro pe el. Trecând peste prețul exorbitant, tabloul era îngrozitor. Folosesc aceeași descriere: niște linii colorate, învârtite pe la mijloc, iar suportul parcă era din polistiren. În fine, grădina Domnului e mare! Unde mai spui că respectiva suferea puțin că l-a zgâriat (sau ce i-a mai făcut) pe drum. Cred și eu, la atâția bani… trebuia să ma cheme pe mine, cred că îmi dădea vreo 2 mil. de euro la ce îi pictam. :))

Nu poți numi orice artă! Dar trăim într-o lume liberă, așa că asta este. Cred că aș face bani frumoși dacă aș reuși să-mi fac un brand de ăsta prin America. :))

Ca să vorbesc și despre ce înțeleg eu prin frumos la un tablou… nu trebuie neapărat să fie de cine știe ce pictor și să aibă cine știe ce preț. Pictorii din parcul de la Teatru, de exemplu, au niște tablouri extraordinare, iar câteva milioane (vechi, da?) mi se par rezonabile.

În primul rând îmi plac peisajele. De fapt, sunt singurele tablouri pe care mi le-aș pune pe un perete în casă. Natura exprimă cel mai bine ideea de frumos.

Apoi, îmi plac și portretele, dar nu le-aș pune în propria casă. Doar apreciez munca pictorului, dar nu mă atrag chipurile pe pereți (ar trebui să fie ceva extraordinar de frumos). Cel mai bun loc pentru portrete e un muzeu.

Dar fiecare cu ale lui. La fel și cu ”pasionații” de artă modernă. Am pus în ghilimele pentru că sunt de părere că e mai mult un trend pentru ei; or fi crezând că așa e la modă și nah, trebuie să nu rămână în urmă, logic.

Poate oi fi eu de ”modă veche” la capitolul ăsta, deși cred că arta nu se demodează.

Voi ce părere aveți despre arta modernă?

 

Sursă foto: aici și aici

11 gânduri despre &8222;Cică artă&8221;

  1. Imi pare rau ca ma bag ca musca in oala, dar am cate ceva de obiectat. In primul rand ca nu exista o definitie clara a termenului „frumos”. Ce ti se pare tie frumos, alta persoana ar putea sa gaseasca de-a dreptul hidos, plictisitor, urat. Si invers. Desigur ca sunt multe „mazgaleli puse in rama” care nu merita numele de arta, dar asta in opinia ta. In cazul in care nu esti un artist cu experienta sau un critic de arta, nu cred ca ai dreptul sa spui ce e arta si ce nu e arta. Arta NU inseamna doar frumos. Daca asta reprezinta pentru tine, foarte bine. Dar arta, in general, NU asta reprezinta. Arta contemporana in special, se bazeaza pe idee. Pe conceptul din spatele tabloului, pe originalitate, nu neaparat pe cat de frumos si bine realizat este tabloul respectiv. Trebuie sa ai anumite cunostinte, ani de experienta, si sa fi un artist in adevaratul sens al cuvantului ca sa iti poti permite sa spui despre un tablou ca este sau nu este o opera de arta. Daca tu stai si te uiti doar la ce este la suprafata, pierzi multe. Trebuie sa intelegi ce a vrut artistul sa reprezinte, pentru ca artistii nu se apuca sa faca un tablou doar asa de bucuria de a picta/desena/s.a.m.d, ci pentru a exprima idei si trairi. Exista arta uratului, arta care socheaza. Doar pentru ca nu este frumoasa si placuta ochiului nu inseamna ca nu este arta. Iti dau un exemplu, „Mancatorii de cartofi” al lui Vincent van Gogh. Doar pentru ca personajele nu au trasaturi frumoase si tabloul nu este plin de culori vii nu inseamna ca nu este arta. Arta, la fel ca si literatura, a descris de multe ori aspecte nu atat de placute ale vietii, a reprezentat mizeria umana si cate si mai cate lucruri „urate”. Si continua sa o faca. Scopul nu este sa ii uimim pe oameni cu cat de talentati suntem si cat de frumos stim sa combinam culorile, ci sa ne exprimam ideile, sa venim cu ceva unic si nou, nu neaparat „frumos”. Si cei care au ochi sa vada si creier sa inteleaga, sunt in stare sa aprecieze adevarata arta. Cei care nu, se multumesc cu peisaje frumoase, care sunt niste peisaje frumoase, si atat. Arta contemporana nu este doar un peisaj frumos. Dar trebuie sa stii sa o apreciezi. Doar pentru ca tu nu o intelegi nu inseamna ca nu este arta. Imi pare rau daca te-am jignit in vreun fel, dar si eu la randul meu, ca studenta la arte, m-am simtit jignita de ce ai scris tu aici. Te rog sa nu iti faci falsa impresie ca doar pentru ca tie nu iti place o opera de arta, ai dreptul sa spui ca este sau nu este arta.

    • Uite cum înțelege lumnea greșit. Și crede-mă, nu am nicio problemă cu Van Gogh sau alți mari artiști. Nu genul ăsta de artă îl ”contest” eu. Doar linii colorate, și când zic asta, zic pe bune. Nu am pus o imagine să nu supăr prea mult. Sunt de acord că fiecare vede frumosul în felul lui; doar am specificat: sunt subiectivă. Și nu trebuie să fiu critic de artă să îmi exprim părerea. Chiar ieri am văzut o emisiune pe Discovery, în care apăruse un domn cu niște lucrări ale unui artist post-modernist, parcă, și dorea să le vândă; doar că acele tablouri erau niște desene de copii de clasa a 3a. Și nu ironizez când spun asta. A și explicat ce a vrut el să exprime, dar tot nu îmi plăcea. Simplu. Și ca idee, știu și eu câte ceva despre artă, dar desigur, nu ca tine, care ești studentă acolo.
      Și stai liniștită, nu mă simt jignită în vreun fel. Mi-am spus punctul de vedere. Îmi pare rău că te-ai simțit tu, dar ai înțeles și greșit în parte. Sper că m-am făcut cât de cât înțeleasă; căci eu pe tine te-am înțeles.

      • Ideea e ca este o diferenta intre a iti exprima opinia si a spune ca ceva este sau nu este arta. Sa spui „imi place” sau „nu imi place” e ok, n-am nimic impotriva. Dar de la a spune ca ceva iti place sau nu pana la a decide daca acel ceva este arta sau nu, este un drum lung.

        • Te rog să citești cu atenție și să îți dai seama că ce am decis e pentru mine! Nu înțeleg de ce ai impresia că aș avea o putere să schimb ceva. Fiecare își exprimă propria idee. La fel cum faci și tu. Din moment ce am aprobat comentariile (logic că e chestie de bun-simț) înseamnă că nu am nimic cu părerea ta, doar că e diferită de a mea, dezbatem. Nu e nimic decisiv pentru omenire aici ;)) Doar pentru mine. Dacă cineva îmi dă dreptate sau nu, asta nu mă afectează. Îmi place să dezbat anumite lucruri, doar să nu se ajungă cu discuția în altă direcție… ;)

  2. Arta nu exprima neaparat ceva frumos. Daca pentru tine arta trebuie sa fie neaparat frumoasa, inseamna ca nu cunosti decat o mica parte din ceea ce inseamna arta. Arta trebuie sa iti lase o impresie, fie ea „buna” sau „rea”. Exista arta uratului. Arta te poate soca. Dar trebuie sa ai ochi ca sa vezi si sa o apreciezi asa cum trebuie. Poate ceea ce pentru tine par doar „niste linii colorate date cu trafaletul in zig-zag pe o bucata panza”. Pe de alta parte, doar pentru ca tie un anumit tablou nu ti se pare „frumos” nu inseamna ca artistul nu a depus efort sa il realizeze. Arta nu se rezuma doar la tablouri, portrete, naturi statice s.a.m.d. Arta nu e ceva ce poate fi usor definit, si fiecare artist are conceptia sa despre arta. Ca tie iti plac tablourile, ok. Nu am nimic impotriva. Dar nu doar tablourile reprezinta arta. Doar pentru ca un tablou exprima ceva urat nu inseamna ca nu este arta. Arta NU reprezinta mereu ceva frumos. NU asta este scopul artei. Arta moderna se bazeaza mai mult pe idee, nu pe cum arata tabloul. Se pune un mai mare accent pe ideea originala si noua pe care a adus-o artistul, nu neaparat pe modul in care este realizata. De aceea multe dintre operele moderne s-ar putea sa nu ti se para arta. Doar pentru ca nu intelegi un tablou nu inseamna ca, gata, asta nu e arta si punct. Iti trebuie o anumita cultura pentru a fi in stare sa apreciezi arta adevarata. Ca iti place sau nu, asta e problema ta si nu am de gand sa te oblig. Dar ma indoiesc ca ai vreun drept sa zici ce e arta si ce nu e arta. Si asta pentru simplul motiv ca tu vezi arta ca fiind ceva „frumos”.

    • Chiar după ce am postat acest articol am dezbătut tema asta cu alții. E normal să fiu subiectivă, am și folosit pronumele ”eu” de multe ori, indirect mai mult; plus că îmi expun părerea pe blogul meu, logic. Nu am contestat că poate exprimă ceva (ceea ce știu și am omis în articol).
      Ție îți place orice fel de artă, ok. Mie îmi place doar cea vizuală, frumoasă (cum o percep eu), la fel de ok. Că nu înțeleg ce exprimă așa ceva sau că nu am cultură, e o presupunere greșită. De multe ori înțeleg, dar nu îmi place cum e exprimată. Arta urâtului există, doar că nu îmi place. Efortul artistului îl apreciez, doar că e ”degeaba”; nu s-ar cumpăra dacă ar fi numai oameni ca mine. E normal să fim cu toții diferiți!
      Prin faptul că am zis ”ce e artă și ce nu e artă”, nu e ca și cum aș revoluționa eu acum arta. Am fost subiectivă și îmi mențin părerea. De asemenea, o respect pe a ta.
      O seară bună!

    • Wow… absolut superb! Mulțumesc de filmuleț, am să îl dau mai departe pentru că e chiar foarte frumos! Asemenea talent trebuie promovat!

      Și mă bucur că mai sunt și oameni care văd ce înseamnă arta de fapt. :)

Lasă un răspuns

